رژیم سریع لاغری (fad diets) و مضرات آنها  

رژیم سریع لاغری (fad diets) به چه نوع رژیم هایی گفته میشود :

رژیم سریع لاغری کم کربوهیدرات ،رژیم ۵/۲ (۵ رو هفته هر چی خواستید بخورید و ۲ روز در هفته را روزه بگیرید)،رژیم سم زدایی (یک فرایند و یا دوره از زمان که در آن از خوردن و آشامیدن مواد غذایی سمی یا ناسالم اجتناب میگردد)،رژیم سوپ کلم و …  این قبیل رژیم ها که دارای فقدان و کمبود میباشند  و هیچ کمکی به شما در کاهش وزنتان بصورت اصولی و سریع نمیکنند.

 

سوالی که مطرح میشود اینست که آیا این رژیم ها تاثیری دارند؟ نتیجه گیری و در نتیجه کاهش وزن سریع در ابتدای رژیم اما تنها برای چند کیلو و در ادامه تا پایان رژیم روند بسیار کند میگردد تا اینکه متوقف شود.

این قبیل رژیم سریع لاغری  چند روزه و زودگذر بسیار خطرناک میباشند و برپایه علم یا تحقیقات همه جانبه طرح ریزی نشده اند و همچنین برای هر کسی مناسب نیست شیوه تغذیه در این نوع رژیم های لاغری چه بسا باعث گردد نه تنها شما لاغر نشوید بلکه موجب بروز بیماری در شما گردد.

رژیم سریع لاغری

در سال ۲۰۱۱، انجمن رژیم غذایی انگلیس در برابر رژیم سریع لاغری  رایج  زیر مانند رژیم غذایی Dukan ، عنوان کردند براساس شواهد علمی مبتنی بر گزارشات بدست آمده این رژیم منجر به کاهش وزن در طولانی مدت نخواهد شد و در این مورد هشدار جدی دادند.

در زیر برخی از مشکلات با رژیم سریع لاغری  چند روزه (fad diets)، به علاوه مشاوره درخصوص سالم غذا خوردن و چگونگی کاهش وزن و لاغر شدن وجود دارد .

 

رژیم سریع لاغری

۵ دلیل که باید از رژیم های زودگذر(fad diets) دوری کنیم :

بسیاری از رژیم سریع لاغری  به شما تضمین میدهند که در کاهش وزن سریع به شما کمک خواهند کرد.غالبا اینگونه رژیم ها بر نتایج کوتاه مدت تمرکز دارند،بنابراین شما در نهایت پس از خاتمه رژیم لاغری تمام وزن از دست رفته را مجددا بدست می آورید و به اصطلاح وزنتان مجددا برمیگردد.

رژیم سریع لاغری

 

۱- بعضی از رژیم ها ممکن است شما را بیمار کند

بسیاری از رژیم سریع لاغری ، مخصوصا رژیم غذایی crash (در این نوع برنامه غذایی قصد بر این است در مدت زمان خیلی کوتاهی با کم خوردن بصورت افراطی و کاهش مصرف کالری بصورت چشمگیری، وزن خود را پایین آورند)  موجب میگردد شما فردی عصبی شوید و انرژی لازم برای انجام کارها و فعالیت روزانه تان را به درستی نداشته باشید.بگفته متخصص تغذیه اورسولا آرنز ” از آنجائیکه در این نوع رژیم ها مواد مغذی در تعادل نیستند در طولانی مدت سلامت فرد از بین میرود”.

 

رژیم سریع لاغری

 

۲- مستثنا کردن غذاها خطرناک است

 

بعضی رژیم سریع لاغری مصرف غذاهای خاصی را ممنوع میکنند،از قبیل گوشت،ماهی،گندم و فراورده های لبنی . در مجموع  حذف گروهای غذایی ، مانع شما در گرفتن مواد مغذی مهم و ویتامین های مورد نیاز بدنتان جهت انجام عملکرد درست میشود.شما میتوانید وزن خودتان را حتی با حذف نکردن گروه خاصی از غذاها کاهش دهید.

 

رژیم سریع لاغری

 

۳- رژیم کم کربوهیدرات منجبر به چاقی میشود

در رژیم دیگری رژیم سریع لاغری  مانند رژیم Atkins  مصرف کربوهیدرات به حداقل می رسد (بعنوان نمونه پاستا،نان و برنج) ،که منبع بسیار مهم انرژی در بدن میباشد.درحالیکه ممکن است شما وزن خود از دست بدهید اما باید چربی و پروتئین بالایی مصرف کنید که منجر به بیماری شما میشود.رژیم غذایی کم کربوهیدرات عوارض جانبی ازقبیل بوی بد دهان،سردرد و یبوست را شامل میشود. بسیاری از رژیم های کم کربوهیدرات به شما اجازه خوردن غذاهای پر چرب، مانند کره، پنیر و گوشت را می دهند. چربی اشباع شده بیش از حد می تواند کلسترول را بالا ببرد و خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته مغزی را افزایش دهد.

 

 

رژیم سریع لاغری

 

۴- رژیم Detox هیچ تاثیری ندارد

رژیم Detox بر این باور است مواد سمی خود به خود در بدن تولید میشود و این مواد با خوردن یا نخوردن مواد غذایی بخصوصی از بین می روند این در حالی است که هیچ مدرکی دال بر تولید و ایجاد مواد سمی در بدن ما وجود ندارد که اگر در واقعیت وجود داشتند ما همیشه احساس بیماری میکردیم.

این رژیم ممکن است بعنوان یک رژیم سریع لاغری باب باشد و دلیل آن هم کاهش کالری مصرفی و حذف بعضی از غذاهای بخصوص از قبیل گندم و فراورده های لبنی و همچنین داشتن طیف محدودی از غذاها میباشد. آرنز می گوید : این رژیم اصلا کار نمیکند و یک شکل تغییر یافته ای از روزه داری میباشد.

 

 

۵- رژیم سوپ کلم،براساس گروه خونی، رژیم غذایی ۵:۲ و دیگر رژیم سریع لاغری (fad diets) اغلب دور از ذهن هستند

برخی از fad diets براساس خوردن تنها یک ماده غذایی یا خوراکی مانند سوپ کلم یا غذاهای خام میباشند. بعضی رژیم های لاغری نیز ادعاهای دور از ذهنی را ارائه میدهند و افراد را به مصرف یا حذف غذاهای بخصوص از برنامه غذایی خود براساس  نوع گروه خونی خود تشویق مینمایند.

روزه داری متناوب، که شامل طرفداران زیاد رژیم ۵:۲ میشود ،الگو در این رژیم به این شکل است که ۵ روز در هفته را بصورت نرمال غذا مصرف کرده و ۲ روز در هفته را روزه میگیرند ،طرفداران این رژیم سریع لاغری میگویند این روش به عمر طولانی و محافظت از بدن در برابر بیماری ها کمک میکند،غالبا هیچ مدرک و شواهدی مبنی بر این ادعا وجود ندارد و اگر هم وجود داشته باشد بسیار کم و بی ارزش است. و البته نگه داشتن و ادامه دادن این رژیم برای مدت طولانی سخت و مشکل میباشد.

آرنز میگوید : اگر شما به دنبال یک رژیم سریع لاغری سالم و همیشگی هستید بهتر است بدانید رژیم ۵:۲ بدیل عدم تعادل میتواند برای سلامتی شما بسیار مضر باشد. شما ممکن است در کوتاه مدت وزن خود را کاهش دهید اما بدانید که خیلی بهتر است کاهش وزن بصورت تدریجی و سالم انجام گیرد.

برای محاسبه BMI بدن بر روی لینک کلیک نمایید.

برای مطالعه مقالات بیشتر و آشنایی با ما اینجا کلیک کنید

 

نظرات این مطلب
  1. […] صرفه جویی میشود، رژیم های “فد” را کنار بگزارید (fad diets برای آشنایی با این رژیم مقاله مربوطه در همین سایت را […]

  2. […] صرفه جویی میشود، رژیم های “فد” را کنار بگزارید (fad diets برای آشنایی با این رژیم مقاله مربوطه در همین سایت را […]

نظر خود را بگوئید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.