همه چیز در مورد رژیم لاغری کتوژنیک

2 6,137

کتو دایت (رژیم کتو) چیست؟

رژیم لاغری کتوژنیک

 یک رژیم کتو معرف رژیمی با کربوهیدرات بسیار پایین است که بدن کتون های ساخته شده در کلیه ها را جهت سوخت لازم بدن استفاده میکند .این قبیل رژیم ها را با نام های مختلفی مثل رژیم لاغری کتوژنیک ،رژیم کم کربوهیدرات،رژیم کربو کم چربی زیاد(LCHF) و غیره شنیده ایم.هنگامیکه شما خوراکی هایی با کربوهیدرات بالا مصرف میکنید گلوکز و انسولین در بدنتان ساخته میشود.

 

گلوکز ساده ترین و راحترین مولکول در بدن برای تبدیل شدن به انرژی است،بنابراین نسبت به منابع دیگر تبدیل شدنی در اولویت بالاتری قرار دارد.

 

با پردازش گلوکز در سیستم خونی سراسر بدن انسولین ساخته میشود.از آنجائیکه گلوکز به عنوان منبع انرژی اولیه جهت سوخت بدن استفاده میشود، در این حالت بدن به چربی های شما جهت تبدیل به انرژی نیاز ندارد و تنها کاری که میکند  ذخیره آنهاست. بطور معمول در رژیم غذایی پر کربوهیدرات بدن گلوکز را بعنوان منبع اصلی انرژی و سوخت استفاده خواهد کرد که این امر موجب چاقی میشود زیرا چربی ها سوخته نشده و تنها ذخیره میشود.

با کاهش مصرف کربوهیدرات ها،بدن وارد حالت کتوز (ketosis) میشود . کتوز یک فرآیند طبیعی ست و زمانی که مصرف مواد غذایی کم است برای کمک به زنده ماندن ، بدن ما وارد وضعیت کتوز میگردد و در طی این حالت بدن کتون ها را تولید میکند که این کتونها از تجزیه و سوختن چربی ها در کبد تولید میشود.

 

هدف نهایی از یک رژیم لاغری کتوژنیک نگهداری و وادار کردن بدن به سوخت و ساز است .اما در این رژیم ما این کار را از طریق نخوردن کالری بدست نمی آوریم بلکه از طریق نخوردن کربوهیدرات بدن را وادار به سوخت و ساز و از بین بردن چربی ها میکنیم.

رژیم لاغری کتوژنیک

بدن ما با آنجه میخوریم بسیار تطبیق پذیر است ،زمانیکه شما چربی بیش از حد و کربوهیدرات بسیار کم استفاده کنید بدنتان کتون ها را به عنوان منبع اصلی انرژی مصرف خواهد کرد.

 

شروع رژیم لاغری کتوژنیک

برای شروع یک رژیم لاغری کتوژنیک شما میباست با برنامه پیش برید . که قطعا به معنای داشتن یک برنامه غذایی متناسب با وضعیت جسمی و هدف شما میباشد است.سرعت وارد شدن بدن شما به حالت کتوژنیک واقعا به آنچه که می خورید بستگی دارد .اگر میزان مصرف کربوهیدرات را به کمتر از ۱۵ گرم در روز محدود کنید بدن خیلی سریع وارد وضعیت کتوز میشود اما به طور معمول،مصرف روزانه بین۲۰-۳۰g از کربوهیدرات خالص توصیه می شود هر چه سطح گلوکز خود را پایین نگه دارید، بهتر است و به نتایج مورد نظرتان زودتر می رسید .

ممکن است سوال برایتان پیش بیاید که منظور از کربوهیدرات خالص چیست ؟ پاسخ ساده است ، کربوهیدرات خالص کل کربوهیدرات غذایی شما، منهای فیبر ها هستند. بعنوان مثال شما در رژیم خود یک فنجان بروکلی دارید میزان کربوهیدرات خالص آن بشرح زیر محاسبه میگردد.

 

بطور کلی هر فنجان بروکلی شامل ۶ گرم کربوهیدرات میباشد.

هر فنجان بروکلی شامل ۲ گرم فیبر است.

بنابراین با خوردن یک فنجان بروکلی شما در کل ۶ گرم کربو منهای ۲ گرم فیبر که در مجموع  ۴ گرم کربوهیدرات میشود دریافت کردهاید.

رژیم لاغری کتوژنیک

لیست زیر شامل محبوبترین و معمولترین سبزیجات کم کالری میباشد

 

سبزیجات مقدار کربوهیدرات          
اسفناج خام ۱/۲ فنجان ۰٫۱
کاهو پیچ ۱/۲ فنجان ۰٫۲
کاهو رمانیایی ۱/۲ فنجان ۰٫۲
بروکلی ۱/۲ فنجان ۰٫۸
گل کلم (بخارپز) ۱/۲ فنجان ۰٫۹
کلم سبز (خام) ۱/۲ فنجان ۱٫۱
گل کلم  (خام) ۱/۲ فنجان ۱٫۴
برگ کلم ۱/۲ فنجان ۲
لوبیا سبز بخار پز ۱/۲ فنجان ۲٫۹

در رژیم لاغری کتوژنیک شما قصد محدود کردن کربوهیدرات ها را دارید لذا توصیه میشود کربو لازم را بیشتر از سبزیجات ،آجیل و فراورده های لبنی مصرف نموده ،و در مقابل از مصرف کربوهیدرات تصفیه شده از قبیل (غلات،برنج،پاستا،نشاسته و گندم) و سیب زمینی،لوبیا و حبوبات و همچنین میوه ها پرهیز نمایید.

سبزیجات سبز تیره و برگدار همیشه بهترین انتخاب هستند. بسیاری از وعده های غذایی شما باید شامل یک واحد پروتئین ، یک واحد سبزیجات، و یک واحد از چربی باشد .

 

نمونه هایی از غذاهای موجود در رژیم لاغری کتوژنیک

رژیم لاغری کتوژنیک

 

  • سینه مرغ در روغن زیتون بهمراه بروکلی و پنیر
  • استیک سرخ شده در روغن زیتون بهمراه مقداری کره و اسفناج
  • اگر هم در طول روز گرسنه شدید میتوانید مقدای آجیل ،مغزها ،پنیر یا کره بادام زمینی را بعنوان میان وعده و جلوگیری از اشتها مصرف نمایید.

امیدوارم این مطلب برایتان مفید بوده باشد،در مورد رژیم لاغری کتوژنیک ،دستور رژیم کتوژنیک ،رابطه رژیم کتو و لاغری و انواع رژیم های لاغری توصیه میشود مقالات دیگر سایت را نیز مطالعه فرمایید.

برای محاسبه BMI بدن بر روی لینک کلیک نمایید.

برای مطالعه مقالات بیشتر و آشنایی با ما اینجا کلیک کنید

 

 

 

نظرات این مطلب

  1. وحیده می گوید

    سلام. من از ۲۳ دیماه این رژیم رو گرفتم. و ۶ کیلو کم کردم. الان یک هفته است که بشدت بی اشتها شده ام. در ۲۴ ساعت شاید بتونم یه پیاله ماست پرچرب بخورم. مشکلم اینه که وزن من ثابت شده و پایین نمیاد. راه حل پیشنهادی شما برای کاهش وزن مجددم چیه؟

    1. مدیر سایت می گوید

      بهتر است یک هفته نه ورزشی انجام دهید نه از رژیمی تبعیت کنید ، بعد از یک هفته مجدد رژیم لاغری رو دنبال کنید . با این کار به بدنتان شوک وارد کرده و دوباره کاهش وزن براتون اتفاق می افته

نظر خود را بگوئید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.