۷ دلیل برای خوردن قهوه

قهوه خوب است یا نه ؟

0 511

بحث در مورد فواید و یا مضرات قهوه در بین افراد بسیار متنوع و زیاد است ، برخی به مضر بودن نوشیدن آن اصرار دارند در حالیکه برخی دیگر تاکید به نوشیدن حداقل یک فنجان در روز دارند و توصیه میکنند برای سلامتی و تناسب اندام حتما صبح ها آنرا بخورید و قهوه بدون قند را در صبحانه رژیم لاغری خود جای میدهند . خلاصه صحبتهای ضد و نقیض در مورد این نوشیدنی زیاد است ، ما با این مقاله قصد داریم به این حرف و حدیث ها پایان بدهیم و هم نکات منفی هم نکات مثبت آنرا بیان کنیم، پس با ما تا پایان مقاله همراه باشید.

باوجود نکات منفی که ممکن است در این مورد شنیده باشید باید بدانید که فواید زیادی دارد که قابل چشم پوشی نیست .

به عنوان مثال، آنتی اکسیدان بالایی دارد که ریسک مبتلا شدن به بیماریهای زیادی را کاهش میدهد،در مقابل کافئین بالایی هم دارد که ممکن برخی از افراد  دچار تحریک و مشکلاتی از جمله اختلال در خواب گردند.

قهوه شامل مواد مغذی ضروری و درصد بالایی آنتی اکسیدان است

قهوه

این نوشیدنی چیزی بیشتر از یک مایع قهوه ای نوشیدنی ست ، مواد مغذی موجود در دانه ها آن را به یک نوشیدنی منحصر بفرد تبدیل کرده است .

یک فنجان شامل مواد مغذی زیر است :

  • ویتامین B2
  • ویتامین B5
  • ویتامین B1
  • ویتامین B3
  • فولات (Folate)
  • منگنز
  • پتاسیم
  • منیزیم
  • فسفر

درست است درصد این مواد مغذی در هر فنجان ناچیز است اما به این فکر کنید اگر در روز چند فنجان بنوشید این درصد بالاتر میرود و چندین برابر میگردد . به همین راحتی شما تنها با نوشیدن چند فنجان میتوانید مواد مغذی مورد نیاز بدنتان را در طول روز دریافت نمایید.

اما همانطور که در بالا هم اشاره شد چیزی که واقعا آنرا منحصر بفرد کرده درصد بالای آنتی اکسیدان آن است .

آمریکایی ها یا اروپایی ها بدلیل اینکه قهوه زیادی مصرف میکنند ، آنتی اکسیدان مورد نیاز بدنشان چند برابر بیشتر از میوه ها و سبزیجات ازراه نوشیدن  قهوه تامین میگردد.

کافئین قهوه ، یک محرک است که می تواند عملکرد مغز را بهبود و افزایش متابولیسم بدن را بدنبال داشته باشد

قهوه

کافئین رایج ترین  ماده روانگردان در جهان است

نوشابه، چای و شکلات همه حاوی کافئین هستند ، اما قهوه بزرگترین منبع کافئین است.

محتوای کافئین یک فنجان می تواند بین ۳۰-۳۰۰ میلی گرم متغیر باشد ، اما بصورت میانگین چیزی ​​حدود ۹۰-۱۰۰ میلی گرم میباشد.

کافئین یک محرک شناخته شده در مغز است. ، کافئین عملکرد یک انتقال دهنده عصبی در مغز بنام آدنوزین را مسدود  میکند  .

با مسدود کردن آدنوزین، کافئین فعالیت مغز را افزایش داده و انتقال دهنده های عصبی مغز مانند دوپامین و نوراپی نفرین (norepinephrine) را آزاد میکند . در نتیجه این فعالیت خستگی کاهش میابد و ما احساس هوشیاری بیشتری میکنیم.

مطالعات متعددی وجود دارد که ثابت میکند کافئین در کوتاه مدت عملکرد مغز را بهبود میبخشد به خلق و خو کمک میکند زمان واکنش نشان دادن را بهبود میبخشد و هوشیاری را افزایش میدهد .

اما سوال اینست که آیا افرادی که سالیان سال است روزانه چندین فنجان قهوه مصرف میکنند نسبت به افرادی که قهوه مصرف نمیکنند دارای هوشیاری بالاتری هستند؟

کافئین همچنین می تواند سوخت و ساز بدن را افزایش دهد ، با این حال … برخی از این اثرات به احتمال زیاد به کوتاه مدت مربوط  است. اگر شما هر روز قهوه می نوشید، باید بدانید که بدنتان نسبت به این تغییرات حتی کوتاه مدت ظرفیت بالاتری نسبت به افرادی که کمتر قهوه مینوشند پیدا کرده است .

قهوه ریسک ابتلا به الزایمر را کاهش میدهد

قهوه

بیماری آلزایمر شایع ترین بیماری های عصبی و یکی از علل اصلی زوال عقل است. مطالعات نشان داده اند که قهوه خورها تا ۶۵% کمتر در معرض خطر این بیماری قرار میگیرند .

پارکینسون دومین بیماری عصبی رایج  بین کهنسالان است و ناشی از مرگ نورونهای دوپامین در مغز میباشد. قهوه خورها ۳۲-۶۰٪ کمتر بیماری پارکینسون هستند.

قهوه خورها در معرض خطر کمتر نسبت به دیابت نوع ۲ هستند

دیابت نوع ۲ بدیل قند خون بالا به علت مقاومت بدن به اثرات انسولین ایجاد می شود.

این یک بیماری بسیار شایع است … که در چند دهه گذشته افزایش یافته است .

جالب توجه است، مصرف کنندگان قهوه به نظر می رسد در معرض خطر کمتری نسبت به بقیه هستند چیزی حدود  ۲۳-۶۷٪ احتمال کمتری وجود دارد که به دیابت نوع دو دچار شوند .

در یک مطالعه گسترده با نمونه آماری  ۴۵۷،۹۲۲ نفر ، ثابت شد مصرف هر فنجان قهوه در روز ۷ درصد خطر ابتلا به دیابت نوع دو را کاهش میدهد .

قهوه خورها کمتر دچار افسردگی یا خودکشی میشوند

قهوه

افسردگی امروزه یک مشکل فوق العاده رایج است.

افسردگی شایع ترین اختلال روانی در جهان است و بطور قابل توجهی منجر به کاهش کیفیت زندگی میگردد .

مطالعات نشان میدهد افرادی که بطور نامنظم قهوه مصرف میکنند ۲۰% کمتر دچار افسردگی میشوند . و افرادی که ۴ فنجان یا بیشتر قهوه در روز می نوشند احتمال ۵۳ درصد کمتر  اقدام به خودکشی میکنند.

قهوه عمر را طولانی میکند

قهوه

با توجه به اینکه مصرف کردن قهوه ریسک بسیاری بیماریهای کشنده و همچنین خودکشی را کاهش میدهد میتوان برداشت کرد که این نوشیدنی لذیذ به ما در طولانی شدن عمر و افزایش کیفیت زندگی مان کمک کند . در واقع این فقط یک حدس نیست بلکه مطالعات گسترده ای بر این مطلب صحه میگذارند. و نشان دادند مصرف ۴ تا ۵ فنجان قهوه در روز موجب کاهش مرگ و میر زود رس را در مردان ۱۲% و در زنان ۱۶% کاهش میدهد .

کافئین اضطراب و اختلال در خواب را افزایش میدهد

همانطور که در ابتدای مقاله بیان شد ، هدف بیان جنبه های مثبت و منفی قهوه است ، لذا لازم میدانیم از اثرات  بد کافئین هم صحبت کنیم تا حق انتخاب را برای شما باز بگذاریم .

حقیقت این است قهوه مضرات و نکات منفی مهمی دارد البته این شامل همه افراد نمیشود و بستگی به بدن فرد دارد .

مصرف بیش از حد کافئین می تواند به عصبانیت، اضطراب، تپش قلب منجر شود . اگر شما به کافئین حساس هستید و سریعا با کافئین تحریک میشوید ، پس بهتر از از نوشیدن قهوه بپرهیزید .

یکی دیگر از اثرات جانبی قهوه ایجاد اختلال در خواب است ، پس اگر شما شبها خوب نمیخوابید توصیه میشود نوشیدن قهوه را کاهش دهید اگر متوجه شدید که اختلال در خواب مربوط به قهوه است از خوردن قهوه در شب اجتناب کنید .

کافئین می تواند موجب افزایش ادرار گردد زیرا مدر است همچنین باعث فشار خون بالا بردن میگردد ، اما معمولا با مصرف مداوم قهوه بصورت منظم این تاثیرات منفی  از بین میروند .

کافئین اعتیاد آور است

اعتیاد به کافئین در بسیاری از افرادیکه روزانه حداقل چند لیوان قهوه مصرف میکنند منجر میشود.

همانطور که در بالا هم به آن اشاره شد کسانیکه بطور مداوم قهوه مصرف میکنند ظرفیت بدنشان برای تاثیر پذیری از قهوه بیشتر میشود بنابراین برای گرفتن نتیجه ناچارآ دوز قهوه مصرفی را بالاتر ببرند .

زمانی که قهوه خورها از خوردن قهوه پرهیز کنند ،برای چند روز دچار علائم ترک مانند سردرد، خستگی و … میشوند . اگر میخواهید کافئین را ترک کنید باید این چند روز را تحمل کنید تا ترک اعتیاد جسمی انجام گیرد.

بلاخره قهوه بخوریم یا نه؟

قهوه

مطمعنآ ممنوعیت مصرف قهوه برای برخی از افراد وجود دارد بخصوص زنان باردار که شدیدآ به منع مصرف توصیه میشوند .

همچنین افراد با اضطراب و فشار خون بالا یا افرادی که دچار بی خوابی هستند باید در مصرف قهوه محدودیت ایجاد کنند.

با توجه به مطالب عنوان شده به نظر می رسد مصرف قهوه برای افرادی که در وضعیت جسمانی نرمالی هستند نه تنها هیچ خطری ندارد بلکه تاثیرات مثبت و سلامتی بهمراه دارد.

قهوه شامل کافئین است ، کافئین جزء مواد زنوبیوتیک دسته بندی میشود ، زنوبیوتیک ها موادی هستند که بدن آنها را متابولیز میکند اما جزو تغذیه فرد محاسبه نمیشود .با این مقدمه جالب است بدانید افرادی که در روز ۴ تا ۵ لیوان قهوه مصرف میکنند (به این مفهوم است که بدن این افراد کافئین بیشتری نسبت به افرادی که در طول روز یک لیوان قهوه مصرف میکنند نیاز دارد)یعنی بدنشان خیلی سریعتر از شر سموم خلاص میشود و شاید همین دلیل باعث شود افراد قهوه خور سالم تر از بقیه باشند .  اما اگر شما در حال حاضر قهوه نمی نوشید ، اصلا توصیه نمیشود برای بدست آوردن مزیت های بالا ، شروع به خوردن قهوه  کنید  ، زیرا کسیکه لب به قهوه نزده و یا اینکه در ماه یک فنجان قهوه میخورد اگر شروع به خوردن ۴-۵ لیوان قهوه در روز کند نه تنها مزیت ها شامل حال وی نمیشود بلکه با اثرات جانبی منفی قهوه مواجهه میشود . این مزایا تنها برای آن دسته است که روزی ۴-۵ لیوان قهوه را با لذت مینوشند.

من شخصا ، هر روز۴/۵  ماگ (گاهی بیشتر) قهوه در روز می نوشم و هیچ وقت از الان حالم بهتر نبوده و ای میزان قهوه عملکردم را بالا میبرد .

برای محاسبه شاخص توده بدن خود BMI  اینجا کلیک کنید

 

 

بلیط هواپیما

شما همچنین ممکن است مانند More from author

نظر خود را بگوئید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.