همه چیز در مورد رژیم لاغری اتکینز

0 1,709

رژیم لاغری اتکینز چیست؟

رژیم لاغری اتکینز

رژیم لاغری اتکینز ، یک رژیم غذایی با کربوهیدرات پایین است که معولا باعث کاهش وزن و تناسب اندام فوق العاده میگردد.

طرفداران این رژیم غذایی ادعا میکنند که تا زمانی که فرد از خوردن غذاهای پر کربوهیدرات اجتناب کند و در وعده غذایی خود فقط پروتئین و چربی استفاده نماید، قادر خواهد بود وزن خود را کاهش دهد.

در ۱۲ سال گذشته، بیش از ۲۰ مطالعات نشان داده اند که رژیم های غذایی کم کربوهیدرات برای کاهش وزن (بدون شمارش کالری) موثر هستند، و می تواند به پیشرفت های مختلف سلامتی منجر شود.

رژیم غذایی اتکینز در اصل توسط یک پزشک به نام دکتر رابرت سی اتکینز، که یک کتاب پرفروش در مورد رژیم غذایی در سال ۱۹۷۲ نوشت ، شهرت گرفته است.از آن زمان، رژیم غذایی اتکینز است در سراسر جهان محبوب بوده است و بسیاری از کتاب های لاغری براساس یافته های آن نوشته شده است.

مطالعات جدید نشان داده اند که چربی های اشباع شده بی ضرر هستند ، رژیم لاغری اتکینز به طور کامل مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد که این رژیم لاغری در مقایسه با رژیم های غذایی کم چربی ، بیشتر باعث کاهش وزن میشود وهمچنین موجب کاهش سطح قند خون، و افزایش HDL (کلسترول “خوب”)، تری گلیسیرید و دیگر نشانگرهای سلامت در فرد میگردد.

دلیل اصلی کاهش وزن و لاغری با استفاده از رژیم لاغری اتکینز ، کاهش مصرف کربوهیدرات در روز میباشد، زمانیکه فرد مصرف کربوهیدرات را کاهش دهد و پروتئین بیشتری مصرف نماید ، رفته رفته اشتها کاهش میابد و فرد بطور خودکار کالری کمتری مصرف میکند که این روند در طولانی مدت موجب کاهش وزن و لاغری میگردد.

 

فاز ۴ مرحله ای رژیم لاغری اتکینز

رژیم لاغری اتکینز

رژیم لاغری اتکینز به ۴ مرحله مختلف تقسیم می شود:

  • فاز ۱ (القایی):

به مدت ۲ هفته ، در روز زیر ۲۰ گرم کربوهیدرات. خوردن چربی بالا، پروتئین بالا ، بهمراه سبزیجات کم کربوهیدرات مثل سبزی های برگ دار. این مرحله ضربه بسیار خوی برای شروع کاهش وزن است

  • فاز ۲ (متعادل):

به آرامی آجیل، سبزیجات کم کربوهیدرات و مقدار کمی میوه به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

  •  فاز ۳ (تنظیم دقیق):

هنگامی که شما به وزن هدف خود بسیار نزدیک هستید، کربوهیدرات بیشتری را به رژیم لاغری خود اضافه کنید تا کاهش وزنتان کندتر شود .

  •  فاز ۴ (نگهداری):

در این مرحله شما اجازه مصرف کربوهیدرات سالم را در غذاهای روزانه خود دارید ، وقتی بدن وارد این فاز شود ، قادر است بدون اضافه کردن وزن کربوهیدرات اضافی را بسوزاند در اصطلاح گفته میشود بدن وارد تثبیت وزن شده است .

به هر حال ،این مراحل مقداری پیچیده اند ولی شما قادر هستید وزن خود را کاهش دهید و آنرا حفظ نمایید اگر به اصول رژیم لاغری اتکینز مقید بمانید.

برخی از افراد رژیم خود را با مقدار زیادی از سبزیجات و میوه جات شروع میکنند یعنی این مرحله رابعنوان فاز اول رژیم لاغری خود انتخاب میکنند البته این رویکرد می تواند بسیار موثرواقع شود و فرد وزن زیادی را از دست دهد ، برخی دیگر ترجیح میدهند در فاز القایی بمانند و به فازهای بعدی نروند (این رژیم به عنوان یک رژیم غذایی کتوژنیک (کتو) شناخته میشود که در مقالات همین سایت هم بخشی به آن اختصاص دارد، برای اطلاعات بیشتر در مورد این رژیم پر طرفدار اینجا کلیک کنید) ، این روش هم میتواند موثر واقع شود اما باید خاطر نشان کرد که هیچ کدام از اینها را نمیتوان بعنوان رژیم لاغری اتکینز نام برد و یکی دانست.

 

غذاهای ممنوعه در رژیم لاغری اتکینز

رژیم لاغری اتکینز

  • شکر: نوشابه، آب میوه، کیک، آب نبات، بستنی، و غیره
  • دانه : گندم، چاودار، جو، برنج.
  • روغن های گیاهی: روغن سویا، روغن ذرت، روغن پنبه دانه، روغن کانولا ،روغن نباتی ، روغن مایع و جامد.
  • ترانس چربی: معمولا در غذاهای فرآوری شده با کلمه “هیدروژنه” در لیست مواد تشکیل دهنده شناخته میشود.
  • هر گونه مواد غذایی با برچسب ” غذای رژیمی” و “کم چرب”: این دسته از مواد غذایی شامل قند بسیار بالایی هستند.
  • سبزیجات با کربوهیدرات بالا: هویج، شلغم، و غیره (القایی تنها).
  • میوه ها با کربوهیدرات بالا : موز، سیب، پرتقال، گلابی، انگور (القایی تنها).
  • نشاسته : سیب زمینی، سیب زمینی شیرین (القایی تنها).
  • حبوبات : عدس، لوبیا، نخود، و غیره (القایی تنها).

 

غذاهای آزاد در رژیم لاغری اتکینز

رژیم لاغری اتکینز

  • گوشت : گوشت گاو، گوشت خوک، گوشت بره، مرغ، بیکن و غیره.
  • ماهی های چرب و غذاهای دریایی : ماهی قزل آلا، ماهی قزل آلا، ساردین، و غیره .
  • تخم مرغ: سالمترین امگا ۳ در دنیا، تخم مرغ است .
  • سبزیجات کم کربوهیدرات : کلم پیچ، اسفناج، بروکلی، خیار، مارچوبه و غیره.
  • لبنیات پر چرب: کره، پنیر، خامه، ماست پر چرب.
  • آجیل و دانه ها: بادام، آجیل ماکادمیا، گردو، دانه آفتابگردان، و غیره
  • چربی های سالم: روغن زیتون، روغن نارگیل، آووکادو و روغن آووکادو

برای محاسبه توده بدن و BMI  در این قسمت کلیک نمایید.

نظر خود را بگوئید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.