ورزش کردن باعث کاهش وزن نمی شود!

0 1,289

کاهش وزن با رژیم یا ورزش؟

کاهش وزن

ما فکر میکنیم برای لاغر شدن و کاهش وزن ، باید از اول سال ، اول ماه و یا از شنبه به باشکاه برویم و مدام و منظم ورزش کنیم تا سرانجام لاغر بشویم. خبر بد اینست که  مقالات بسیاری در این مورد وجود دارد که برای کاهش وزن ، ورزش کردن تنها و بدون رژیم لاغری به هیچ دردی نمیخورد.

دکتر کوین هال از موسسه ی ملی سلامت آمریکا مهمترین تحقیقات رو در مورد تاثیر ورزش در کاهش وزن انجام داده و باور دارد که ” باید ورزش را به گونه ای دیگر جلوه بدهیم ، نمیشود گفت ورزش فقط مختص کاهش وزن است.

ورزش برای سلامتی مفید است و مثل سیگاه نکشیدن یکی از مهمترین اعمال برای افزایش سلامتی میباشد اما آن را به عنوان ابزاری برای کاهش وزن نمیشود در نظر گرفت ”

ورزش باعث میشود که عمر طولانی تر و شادتر داشته باشیم اما راه مناسبی برای کاهش وزن نیست و دلیلش هم به چگونگی مصرف انرژی توسط بدن مربوط میشود ، شاید خودتان متوجه نشوید اما فعالیت های فیزیکی فقط بخش کوچکی از انرژی سوزی بدن را در برمیگیرد .

کالری سوزی توسط بدن به سه بخش تقسیم میشه :

کاهش وزن

  1. قسمت زیادی مقدار سوخت و ساز بدن در حالت راکد است ،یعنی انرژی ای که بدن برای فعالیت های پایه و زنده نگه داشتن شما صرف میکند.
  2. قسمت دوم که خیلی ناچیز هم هست ، انرژی غذایی ست ، یعنی انرژی که برای هضم غذا و ذخیره ی آن در بدن نیاز است .
  3. قسمت سوم ، انرژی صرف شده برای فعالیت های فیزیکی ست ، برای اکثر افراد فعالیت فیزیکی یعنی تمام فعالیت هایی که در طول روز انجام میدهند و فقط حدود ۱۰ تا ۳۰ درصد از انرژی را مصرف میکنند .

بنابراین بیشتر انرژی که در طول روز مصرف میکنید صرف فعالیت های پایه ی بدن میشود که خیلی تحت کنترل نیست در حالی که ورود کالری به بدن بصورت کامل در اختیار شماست در حالیکه تنها ۳۰ درصد از کالری خروجی به اختیار شماست.

کاهش وزن تحقیقاتی نشان داده اگر فردی با ۹۰ کیلو وزن به مدت یکماه در ۴ روز از هفته روزی ۱ ساعت بدود ، حداکثر میتواند ۲ کیلو از وزنش را کم کند ، البته با در نظر گرفتن اینکه هیچ تغییر دیگری پیش نیاد ، که البته پیش خواهد آمد.

محققین یافته اند که ما با افزایش ورزش روزانه تمامی رفتارها و فیزیولوژی بدن را تغییر میدهیم ، مثلا ورزش کردن باعث گرسنگی فرد میشود ، مطمئنم به چنین چیزی برخورده اید وقتی صبح به کلاس دوچرخه سواری رفته اید و وقتی که میخواهید صبحانه بخورید اینقدری گرسنه اید که مقدار صبحونه اتان را دوبرابر میکنید.

کاهش وزن

همچنین مدارکی هست که نشان میدهد  بعضی افراد بعد از ورزش کردن حسابی سرعت عملشان پایین میاد مثلا اگر صبح دویده باشید احتمالش کمتر است که سرکار از پله ها استفاده کنید و به احتمال قوی از آسانسور استفاده میکنید.به این رفتارها “رفتارهای جبرانی ” میگویند اینها روشهای مختلفی هستند که بصورت ناخودآگاه برای کاهش نتیجه ی ورزش انجام میدهیم.

محققین هم چنین پدیده ای تحت عنوان “جبران سوخت و ساز ” را کشف کرده اند به این معنی که هر چقدر فرد لاغرتر شود سوخت و ساز بدنش هم کاهش پیدا خواهد کرد ، بنابراین انرژی سوزانده شده در حالت راکد هم کاهش پیدا میکند.

هنوز هم تحقیقات زیادی هست که باید انجام بشود اما یکی از تحقیقات سال ۲۰۱۲ نتیجه جالبی داره ، محققین به ساوانا (شهری در کشور تانزانیا) رفتند تا مقدار انرژی سوزی در گروهی از مردم بنام هادزا را بررسی کنند. این افراد فعالیت بسیار زیادی دارند اما از نظر سوزاندن کالری با مردم آمریکا و اروپا برابرند. یعنی انرژی که آنها صرف فعالیت های فیزیکی می کردند از قسمت دیگری کم میشود.

حتما میپرسید پس چرا لاغر هستند؟ جواب اینست : بخاطر اینکه غذای کمی میخورند .

ما میتوانیم کالری سوزونده شده بخاطر ورزش را به سادگی جایگزین کنیم مثلا نزدیک یک ساعت دویدن لازم است تا یک همبرگر و سیب زمینی سرخ شده را بسوزانیم ، باید نزدیک یک ساعت حرکات ممتد داشته باشید تا بتونید سه لیوان نوشیدنی که همراه با غذا خوردید رو بسوزانید ، نزدیک یک ساعت دوچرخه سواری سریع لازم است تا بشود دو عدد شیرینی را هضم کرد به همین دلیل باید به ورزش به چشم یک مکمل برای سلامتی در رژیم غذایی نگاه کرد.

نباید فعالیت بدنی کم را با خوردن زیاد کالری در یک سطح بدانیم ، افراد وضع کننده ی قانون های بهداشت همگانی باید بهبود دادن غذایی که میخوریم را در اولویت قرار بدهند تا مردم در انتخاب غذای سالم راهنمایی بشوند.

کاهش وزن

کاهش وزن از طریق ورزش غیر ممکن نیست فقط خیلی خیلی دشوار است و باید بفهمیم که چطور عملی میشود . اگر به باشگاه بروید و بخواهید کالری اضافه را بسوزانید مدت خیلی زیادی طول خواهد کشید و باید تلاش خیلی زیادی انجام دهید که تمام این تلاش ها تنها با خوردن یک تکه پیتزا از بین خواهد رفت .این یک اندازه نسبی خیلی بزرگ است که متاسفانه هیچ کس به آن توجه لازم را ندارد.

با آگاهی یافتن در این مورد به این نتیجه میرسیم که خوراک و تغذیه از اهمیت ویژه ای در کاهش وزن ما برخوردارند و باید بیش از پیش به آنچه میخوریم توجه کنیم ، برای رسیدن به اندام دلخواه خود از کارشناسان سایت مشورت بگیرید و با کمک یکی از رژیم های لاغری موجود به تناسب اندام و وزن دلخواهتان برسید همچنین برای محاسبه شاخص توده بدنی خود اینجا کلیک کنید.

امیدواریم این مقاله برایتان مفید بوده باشد و ما را با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

 

شما همچنین ممکن است مانند More from author

نظر خود را بگوئید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.