مثل یک چاق فکر نکنیم

هیچ تفاوتی نمیکند که شما بدن متناسبی داشته باشید ، فردی با کمی اضافه وزن هستید و یا چاق باشید ،اگر نگران اندام خود هستید و تصمیم دارید وزنتان را ثابت نگه داشته و یا  حتی مقداری کاهش وزن داشته باشید . یا قصد تغییر در الگوهای زندگیتان را دارید خواندن این مقاله را به شما پیشنهاد میکنیم.

بیایید به سایز و اضافه وزن فکر نکنیم و فقط به اندام دلخواهمان به آن لباس زیبای داخل کمد که دیگر اندازه مان نیست و یا آن لباس زیبای شب پشت  ویترین پاساژ که دوست داریم به تن کنیم و در مهمانی و جشن و دورهمی بدرخشیم

که سایزمان نمیشود فکر کنیم و به اینکه چطور این این وضع را برای خود پیش آورده ایم ؟ چه مدت است چاق شده ایم و چرا چاق شدیم؟

همه ما میدانیم که چاق شدن ، اضافه وزن و چربی های دور شکم  و پهلو فقط و فقط (به استثناء افراد دچار بیماریهای خاص) به دلیل زیاد خوردن و مصرف کالری بیش از نیاز روزانه بدن است اکثر ما بارها رژیم گرفته ایم و در چند هفته و چند ماه اول خسته شده ایم و رژیم  را رها کرده ایم یا اینکه وقتی به وزن ایده آل نزدیک شده ایم و در بعضی مواقع حتی پس از آنکه به وزن ایده آل خود رسیده ایم گمان برده ایم که دیگر چاق نمیشویم و چون مثل یک چاق فکر میکردیم و هنوز تفکر و نگرش خود را تغییر نداده بودیم به عادات گذشته عمل کرده ایم و بر چشم بر هم زدنی وزن از دست داده را مجددا بدست می آوریم  ، چه بسا از وزن قبلی هم پیشی گرفته ، و کنترل وضع موجود برایمان دشوار میشود لذا رژیم و ورزش را کنار گذاشته از زمین و زمان دل کنده و به غذا پناه برده ایم تا دوباره یک روزی جرقه ای مجددا ما را به چرخه کاهش وزن برگرداند. که این سیکل  برای برخی هر 3 ماه برای برخی هر 6 ماه برای عده ای هر یکسال و…. اتفاق می افتد .

همه ما در بین دوستانمان هم دوست چاق داریم هم دوست لاغر ، تصور کنید با دوست چاق خود به رستوران یا کافی شاپ رفته اید … چه غذاهایی و چه مقدار غذا سفارش میدهید؟ در این قرار دوستانه چقدر میخورید و خوش میگذرانید؟ در مقابل بیایید تصور کنید با دوست لاغرتان به گردش رفته اید این بار چه غذاهایی و از هر کدام چقدر سفارش میدهید ؟ پرواضح است افراد چاق در بیشتر مواقع به غذا فکر میکنند ، در هر وعده تا جائیکه بتوانند میل میکنند ، بیشتر افراد چاق پس از صرف غذا به خوردن تنقلات و میوه و چای میپردازند ،بهترین رستوران های شهر را پیدا میکنند دوست دارند همه غذا ها را تست کنند ، مانند یک ماجراجو به دنبال مزه کردن طعمهای جدید غذاها و نوشیدنی ها می روند ، در کیف و جیب اکثر آنها شکلات و خوراکی یافت میشود ، با سرعت غذا میخورند گویا در مسابقه تند خواری شرکت کرده اند و میخواهند گوی رقابت را از دیگر حریف چاق خود بگیرند. معمولا چند نوع غذا را با هم میخورند به این شکل که اگر به میز بار یا سلف سرویس بروند تا بشقاب خود را از تمام خوراکی ها ی موجود پر نکنند دست بردار نیستند (اگر موارد بالا برایتان آشنا است و این رفتارها را در خود میبینید شما تفکر یک چاق را دارید حتی اگر متناسب یا لاغر باشید) و در کل آدم های خوش خوراکی هستند . و در مقابل آدم های لاغر با اصرار و زور اطرافیانشان وعده های غذائیشان را میل میکنند هیچ گاه خود به دنبال غذا نمی روند مگر اینکه به فرط گرسنگی بیفتند ، جالب است در آن هنگام هم اگر مثلا یک پیتزا سفارش دهند با خوردن یک یا دو اسلایس سیر میشوند و دستاز غذا میکشند ، افراد لاغر همه غذا ها را دوست ندارند معمولا بد غذا هستند این را نمی خورم و آن را اینطوری دوست ندارم هستند ،خیلی آرام و با ناز و ادا غذا میخورند و خلاصه اینکه رفتارهای خاص خودشان را دارند .

هدف از این مقاله ارائه راه کارهایی جهت کمک به ترک و یا تغییر تفکری که ما را به چاقی میکشاند است ، برای لاغر شدن و به تناسب رسیدن لازم است لایف استایل (Life Style) و شکل زندگی را تغییر داد باید تولد دوباره داشت و مانند یک کودک عادات غذایی درست را بیاموزیم لذا صبوری، پشتکار و آگاهی داشتن لازمه موفقیت در این حرکت انقلابی میباشد.

 

  • شناسایی و کشف احساس نیاز به خوردن

همانطور که می دانیم خوردن در بسیاری مواقع دلیل دیگری بجز گرسنگی دارد ، در ابتدا باید کشف کنیم که نیاز ما به خوردن به کدام حس ما مربوط میشود .

احساس نیاز به خوردن میتواند بدلیل تشنگی ،خستگی ،بیکاری و بی حوصلگی ، خشم ،معده درد ، سر درد و از روی لجبازی باشد . لذا بسیار مهم و حیاتی است که قبل از اینکه چیزی میل کنیم از خود این سوال را بپرسیم که آیا واقعا گشنه هستم یا یکی از موارد فوق باعث شده که فکر کنید گشنه هستید، زیرا ما وقتی غذای لذیذ میخوریم هورمن سروتوئین در مغزمان ترشح میشود ،سروتوئین همان هورمون خوشبختی است که به ما احساس شاد بودن و لذت را میبخشد ،لذا وقتی ما خسته ایم و یا عصبانی و ناراحت مغزمان تمایل به ترشح این هرمون برای بتعادل رساندن وضعیت ما دارد و برای همین راحترین دستور که خوردن است را صادر میکند چه بسا که شما با نوشیدن یک لیوان آب و یا کمی استراحت به مغز در ترشح این هرمون میتوانید کمک کنید البته در صورتیکه در مورد احساس گشنگی هوشیارانه و با تامل اقدام کنید .

موارد زیر به شما در این زمینه کمک خواهد کرد

  1. در صورت خستگی بجای باز کردن در یخچال به تخت خواب بروید و کاملا استراحت کنید،خواب کافی مانند یک چربی سوز قوی عمل میکند .
  2. نوشیدن آب فراوان در طول روز را در برنامه خود بگنجانید.
  3. جهت کاهش استرس به یوگا و مدیتیشن بپردازید .
  4. سعی کنید دیگران و کسانیکه به شما بدی کرده اند بخشیده تا به آرامش درونی برسید .
  5. هر چند یکبار چکاپ کامل بدن را تحت نظر پزشک انجام دهید ،همانطور که گفته شد مشکلات و ناراحتی های معده موجب ضعف کردن و پرخوری میشود باید میزان اسید معده کنترل گردد.
  6. در نهایت با خودتان روراست باشید .

 

  • پیج ها و کانال های غذا و آشپزی را Unfollow کنید

راه کار بعدی دنبال نکردن عکس غذاهای رنگ و وارنگ Instagram  و Telegram است،در یک حرکت بنیادی از این دست صفحات و گروه ها خارج شوید زیرا دیدن اینگونه عکس ها و رسپی ها ی غذاهای خوشمزه جز گشنه کردن و به هوس انداختن شما برای پختن و خرید آن غذا یا حسرت خوردن کمک دیگری نمیکند .اینگونه پیج ها شما را تشویق به تقلب در رژیم کرده و با دیدن این تصاویر هیجان برانگیز مغز فرد در حالت تناقض قرار میگیرد زیرا از طرفی یک غذای زیبا و پر رنگ و لعاب که سرشار از کربوهیدرات است را میبیند و از طرف دیگر مجبور به خوردن یک غذای رژیمی ساده میباشد ، این تناقض شما را دچار ناراحتی ،سست شدن اراده و دل زدگی از ادامه رژیم مینماید زیرا در این حالت مغز از آنچه میخورد راضی نیست .

پس هواستان باشد اگر واقعا قصد کاهش وزن و یا ثابت نگه داشتن وزنتان را دارید فورآ این کار را انجام دهید در غیر اینصورت دیر یا زود از رژیم خود دست خواهید کشید.

 

  • کمتر به مهمانی و مسافرت بروید

بهتر است در ماه های اول رژیم (خصوصآ ماه اول) به مسافرت و مهمانی نروید ،زیرا خارج شدن از روند منظم خواب و خوراک برنامه غذایی شما را به خطر می اندازد .حتی المقدور یکماه مهمانی و دور همی ها را تعطیل کنید ، نشستن با دوستان (مخصوصا اگر آنها جاق و خوش خوراک باشند) جز خوردن و تقلب فایده دیگری برای شما ندارد .

اگر هم شما جزو افرادی هستید که میگویید من جلو خودم را میتوانم بگیرم هم دچار همان تناقضی که در بالا به آن اشاره شد میشوید .

این خیلی مهم است که در ماه اول مو به مو روی رژیم غذایی خود باشید ،هفته ها و ماه های اول در هر رژیمی خیلی مهم است زیرا شما میتوانید وزن بیشتری را از  دست دهید و بدن با رژیم سازگار میگردد.

  • از دور ریختن مانده غذاها نهراسید (نگویید حیف میشود)

یک تفکر مشترک که اکثر چاق ها دارند این جمله معروف آنهاست که میگویند حیف میشود ،گناه دارد و این جمله زمانیکه مقداری غذا باقی مانده و فرد با تفکر چاق بین دو راهی مانده از طرفی سیر شده و از طرفی دلش نمی آید غذای مانده را دور بریزد و یا در بشقاب خود در رستوران مابقی غذا را رها کند ،بکار میرود .

پس حتی اگر خیلی هم سیر باشد برای اینکه حیف نشود غذای اضافه مانده را به هر روش ممکن در شکم مبارک جای میدهد و چه بسا زحمت خوردن چند قاشق باقی مانده غذای همسر و فرزند را هم بدوش میکشد و اینگونه میشود که این رفتار نهادینه شده و بشکل یک عادت برای همه اطرافیان هم جا می افتد .

ولی باور کنید حیف بدن و اندام شماست که زیر بار تحمل سنگینی چربی ها و کالری های اضافه از شکل خود خارج شده است .

باید آگاهانه با این موضوع برخورد کنید و بدانید که این تفکر مخصوص چاق هاست که همیشه سر سفره یا میز به غذای دیگران نگاه میکنند و منتظر هستند که طرف مقابل دست از غذایش کشیده تا مابقی غذایش را بخورند ،مثل یک چاق فکر نکنیم به غذای داخل بشقاب خود بسنده کنیم و سعی کنیم با خوردن نصف آن دست از غذا بکشیم.

در اینجا ما قصد تشویق شما به اسراف را نداریم شما میتوانید در رستوران ها به اندازه مجاز خود غذا سفارش دهید و اگر هر میزان از غذایتان ماند بدون رو در بایستی در ظرف یکبار مصرف ریخته و برای وعده بعدی خود به منزل ببرید ، در منزل هم همینطور اگر غذا اضافه ماند فورا (جهت جلوگیری از وسوسه خوردن بش از نیاز) در ظرف دربسته ریخته و در یخچال یا فریزر نگهداری کنید .

مسواک زدن بلافاصله بعد از صرف غذا علاوه بر بهداشت دهان از خوردن تنقلات بعد از غذا و همچنین وسوسه شدن برای خوردن بیش از نیاز کمک شایانی خواهد کرد.

 

  • آرام و بدون استرس غذا بخورید

یکی از متد تایید شده جهت کاهش وزن ،آرام جویدن غذا است . همانطور که شنیده ایم زمانیکه به آرامی غذا خورده میشود مغز فرصت کافی دراد که متوجه بالا رفتن قند خون و بدنبال آن احساس سیری شود . و در این زمان دستور سیری را صادر میکند و شما دیگر نیاز به خوردن ندارید و در نتیجه کالری اضافه دریافت نخواهید کرد.

  • هدف روشن داشته باشید

ترسیم و نگارش اهداف بعنوان تسهیل کننده دستیابی زودتر به هدف شناخته شده است .

پس اولین و مهم ترین قدم در راه کاهش وزن نوشتن وزن هدف و مدت زمان لازم برای رسیدن به هدف و همچنین تجسم ظاهر و اندام دلخواه بصورت منظم می باشد.

برای این کار یک دفترچه و یا تقویم کوچک همراه بردارید در تاریخ شروع وزن و سایزهای فعلی خود را و در تاریخ هدف مثلا 6 ماه دیگر وزن و سایزهای ایده آل خود را بنویسید . ابتدای هر هفته خود را وزن و سایز کنید و در دفتر هدفتان مرفوم نمائید.

با این روش همیشه در حال مراقبت و کنترل وزن خود هستید و زمانیکه به تاریخ هدف و زنتان رسیدید حتما برای خود یک هدیه گران بها تهیه و به خودتان جایزه دهید ، زیرا کاهش وزن ارده و انگیزه قوی میخواهد و شما با پشتکاری که دارید حتما موفق خواهید شد.

 

  • تعداد وعده های غذاییتان را زیاد نمایید

یکی از راه کارهای موثر در کاهش وزن و تناسب و غلبه بر تفکر یک چاق زیاد کردن تعداد وعده های غذایی و کاهش مقدار هر وعده میباشد. از این روش در درمان بسیاری از بیماریها از جمله بیماریهای گوارشی و ناراحتیهای معده استفاده میشود . لذا برای این کار فقط کافی است هر 3 ساعت یکبار یک وعده غذایی کوچک و کم کالری که میتواند یک واحد میوه و یا یک لقمه نان  پنیر را شامل شود ، میل میکنید . با این متد شما دیگر به فرط گرسنگی نمی رسید ،متابولیسم بدنتان بالا میرود و همچنین چون سیر هستید کمتر به غذا فکر میکنید .

 

  • روز تقلب در رژیم (cheat-days)

درست کردن غذاهای رژیمی برای خیلی ها عذاب آور و موجب دردسر است ، مخصوصا برای آن دسته که شاغل یا دانشجو هستند و یا برای کاری باید به خارج از خانه بروند .

برای آن دسته که در مجبور هستند برای کاری بیرون بروند و مجبور هستندیک وعده غذا را خارج از خانه میل کند یک سوپرایز داریم و آن وعده طلایی است.

 

در بیشتر رژیم های اصولی یک وعده در هفته را منوی آزاد میگزارند که رژیم گیرنده در آن وعده هر چه را که دوست دارد و هوس کرده را میل نماید (cheat-days) و  دلیل آن هم اینست که از وعده غذایی تقلبی برای افزایش متابولیسم استفاده میشود.

 

وعده غذایی تقلبی یا وعده ای که شامل دریافت بیشتر کالری نسبت به وعده‌های دیگر می‌باشد میتواند باعث مزایای بسیاری شود.

اول از همه متابولیسم بدن که به خاطر کاهش میزان کالری پائین آمده است با مصرف این وعده دوباره متابولیسم سرعت می‌گیرد و دوما باعث آرامش روانی‌ بیشتری در شما خواهد شد.

مصرف یک یا دو وعده تقلبی در هفته میتواند بسیار مفید باشد.

ولی‌ مصرف بیشتر از این مقدار میتواند باعث ممانعت از فرایند چربی سوزی شود. ،پس شما میتوانید از امکان یک وعده آزاد در آن روز که به غذای رژیمی دسترسی ندارید استفاده کنید .

و اما برای آن دسته از دوستان شاغل یا دانشجو ،برای شما هم بهتر است بدون استرس و نگرانی آخرهر هفته به تهیه و فراهم کردن غذاهایی که باید در طول هفته مصرف نمایید بپردازید ، در اینصورت در طول هفته با خیال راحت تنها غذا ها را گرم و میل میکنید و اگر برنامه تغذیتان طوری طراحی شده که نوع وعده ها در آن مشخص نیست و بصورت آزاد است بهتر است از شب قبل نوع غذاهایی که مجاز به مصرف آنها هستید و همچنین میاو وعده ها را یاداشت و از شب قبل تهیه کنید که در طول روز کمتر به غذا فکر کنید و استرس کمتری در رابطه با اینکه چه چیزی بخورم نداشته باشید.

نکته حایز اهمیت دیگر هم در مورد دوستانی است که یک روز پرخوری میکنند و بدنبال آن عذاب وجدان گرفته و فکر میکنند هر چه رشته بودند پنبه شده و دیگر ادامه رژیم فایده ای ندارد، باید توجه داشته باشید با توجه به مطلب عنوان شده در مورد وعده تقلبی جای نگرانی وجود ندارد ، از هر جا که تقلبکردید و رژیم را رها کرده اید دوباره به روند کاهش وزن و برنامه غذاییتان برگردید و خود را هماهنگ کنید و بدون عذاب وجدان اما با پشتکار و اراده چند  برابر قبل ادامه دهید .

 

  • استاپ وزنی (Stop)

در مورد کسانی است که وزنشان استاپ کرده و دیگر شاهد کاهش وزن نیستند ، تنها راه حل صبر کردن و ادامه دادن است .رژیم خود را ادامه دهید و صبور باشد مطمعنآ مجددآ شاهد کاهش وزن خواهید بود .

 

در پایان خاطر نشان میگردد گرفتن یک رژیم غذایی مناسب و بدست آوردن اندام زیبا و متناسب تنها به اراده و پشتکار شما بستگی ندارد بلکه باید در این راه آگاهی کسب نمایید و در مورد آنچه میخورید و بدنتان اطلاعات کافی و لازم را کسب نمایید. برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر حتما دیگر مقالات سایت را نیز مطالعه فرمایید.

برای محاسبه BMI بدن بر روی لینک کلیک نمایید.

برای مطالعه مقالات بیشتر و آشنایی با ما اینجا کلیک کنید

 

نظر خود را بگوئید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.