عوارض رژیم کتوژنیک

عوارض جانبی کوتاه مدت رژیم کتوژنیک

عوارض رژیم کتوژنیک

چند عوارض رژیم کتوژنیک که در ابتدای رژیم و سریع در اکثر افراد ظاهر میشود به شرح زیر میباشد :

تشنگی بیش از حد
تکرر ادرار
خستگی
گرسنگی
سردرگمی، اضطراب
احساس سبکی سر و لرزش
تعریق
سردرد
سستی و بیحالی
حالت تهوع
سردرگمی و گیجی
گرفتگی عضلات پا
یبوست
بوی بد دهان
کاهش عملکرد فیزیکی
ریزش مو موقت

عوارض فوق و یا اثرات منفی دیگری ممکن است در شما در آغاز رژیم کتوژنیک بوجود آید ،البته همه این عوارض رژیم کتوژنیک ممکن نیست در یک فرد ایجاد شود بستگی به بدن فرد دارد.

تکرر ادرار

در روزهای ابتدایی رژیم کتوژنیک بدن اقدام  به سوزاندن گلیکوژن اضافی (گلوکز ذخیره شده ) در کبد و عضلات میکند ، و شکستن گلیکوژن مقدار زیادی آب در بدن شما آزاد می شود ، بنابراین شما ناچارید برای دفع این آب دفعات بیشتری ادرار کنید.

 

خستگی و سرگیجه

همانطور که در بالا گفته شد در رژیم کتوژنیک بدن شما آزادسازی مقدار قابل توجهی آب اقدام مینماید، بنابراین شما بهمراه از دست دادن آب بدن مواد معدنی مانند نمک، پتاسیم و منیزیم را نیز از دست میدهید ،زمانیکه این مواد معدنی در سطح پایینی باشند شما احساس خستگی ، بیحالی ،گرفتگی عضلات ، سردرد و سرگیجه میکنید ، همچنین ممکن است خارش پوست را نیز تجربه کنید .

خستگی و سرگیجه یکی از شایع ترین عوارض رژیم غذایی کتوژنیک هستند، شما می توانید کمبود مواد معدنی را با خوردن نمک بیشتر در طول روز، و خوردن غذاهای غنی از پتاسیم (فرآورده های لبنی، سبزیجات برگ سبز و آوکادو سرشار از پتاسیم هستند)جبران نمایید.

 

افت قند خون

وقتی شما مقدار بالایی کربوهیدرات در رژیم خود مصرف میکنید ، بدن شما مقدار مشخصی انسولین را جهت مراقبت ازقند خونتان که از محل کربوهیدراتها ،تهیه  میکند .

هنگامی که شما به طور ناگهانی مصرف کربوهیدرات خود را در یک برنامه رژیم غذایی کتوژنیک کاهش میدهید ، قند خونتان به حالت ناپایدار درآمده و پایین می آید.

سردرد

عوارض رژیم کتوژنیک

در حالی که بدن شما در حال تطبیق با کتوز است ، ممکن است موجب سردردتان شود. همچنین ممکن است کمی احساس سرگیجه و حتی برخی از علائم شبیه سرماخوردگی را برای چند روز تجربه می کنید. دلیل عمده این عوارض میتواند از دست دادن سدیم باشد . یک چهارم قاشق چای خوری نمک را در یک لیوان آب مخلوط کنید و بنوشید ،پس از حدود 20 دقیقع بعد احساس بهتری خواهید داشت .
به طور کلی، در آغاز رژیم غذایی کتوژنیک مصرف نمک و نوشیدن آب را افزایش دهید . پس از3-4 روز بهتر خواهید شد ،اگر بهتر نشدید، کمی کربوهیدرات روزانه خود را افزایش دهید . این یکی از آن عوارض رژیم کتوژنیک است  که توضیح قابل اطمینانی برایش وجود ندارد، و در افراد مختلف متفاوت میباشد .

 

یبوست

عوارض رژیم کتوژنیک

یبوست یکی دیگر از شایع ترین عوارض رژیم کتوژنیک است، و معمولا بدلیل از دست دادن آب بدن، از دست دادن نمک، خوردن لبنیات بیش از حد یا مصرف آجیل زیاد ، یا احتمالا عدم تعادل منیزیم اتفاق می افتد. نوشیدن مقدار بیشتر آب در طول روز کاهش مصرف آجیل و استفاده از دمنوش برگ سنا میتواند در بهبود این عارضه کمک کننده باشد.

 

هوس قند

هنگامی که بدن شما تغییر متابولیسمی انجام میدهد وشروع به سوزاندن چربی به جای شکر میکند ، یک دوره گذار دو تا 21 روز که در آن هوس کربوهیدرات از هر زمان دیگری در زندگیتان بیشتر است پیش روی شما قرار میگیرد ،توصیه میشود  اگر شما می توانید صبر کنید تا این دوره حداکثر 21 روزه تمام شود زیرا هوس فروکش خواهد کرد و در نهایت ناپدید می شوند، مخصوصآ وقتی بدن شما بفهمد که شما اهل تقلب و ناخونک زدن نیستید زودتر هوس خوردن شیرینی از سرتان می افتد .

 

لرزش و یا ضعف

این یک عارضه جانبی از هیپوگلیسمی یا افت قند خون است. همچنین می تواند نشانه ای از سطح پایین مواد معدنی در بدن باشد. اضافه کردن پروتئین بیشتری به رژیم غذایی روزانه برای جبران کاهش میزان قند خون، و خوردن نمک بیشتر (1/4 قاشق چای خوری نمک در یک لیوان آب و نوشیدن آن) و همچنین مصرف غذاهای حاوی پتاسیم بیشتر برای رفع این عارضه بسیار مفید هستند.

 

گرفتگی عضلانی

این یکی دیگر از عوارض جانبی از دست دادن مواد معدنی، به طور خاص منیزیم است.

 

اختلال در خواب

 

بعضی از افرادی که در رژیم کتوژنیک هستند از مشکل کم خوابی و بدخوابی گله دارند این ممکن است نشان دهنده پایین بودن سطح انسولین و سروتونین باشد . راه حل این مشکل خوردن یک میان وعده شامل پروتئین و کربوهیدرات قبل از خواب میباشد.

کربوهیدرات موجب افزایش انسولین میگردد و این باعث میشود تریپتوفان بیشتری از پروتئین به مغز برسد .

تریپتوفان پیشرو برای سروتونین است که اثر آرام بخش بر روی مغز دارد.
علاوه بر این، ممکن است مصرف کم کربوهیدرات یک عدم تحمل هیستامین ایجاد کند و این اتفاق در بسیاری از افراد موجب اضطراب و آشفتگی و در نتیجه بیخوابی میگردد.

 

ریزش مو

عوارض رژیم کتوژنیک

برخی از افراد در این رژیم لاغری دچار ریزش موی میشوند. این پدیده به رژیم غذایی کتوژنیک مربوط نیست، اما احتمال دارد که با تغییر عمده ای در رژیم غذایی در ارتباط است. این یک فرآیند به نام “تلوژن افلوویوم،”  است ، و دلیل ریزش مو به دلیل تغییر در سطح سوخت و ساز بدن و یا هورمون ها است. در رژیم غذایی کتوژنیک انسولین پایین تر از سطح معمول است ، که یکی از هورمون های اصلی در بدن انسان است، و از دست دادن مو ممکن است یکی از عوارض جانبی رژیم غذایی کم کربوهیدرات باشد اما به طور موقت میباشد و با افزایش یافتن سطح انسولین نرمال میشود.

 

عوارض رژیم کتوژنیک  موقتی است

بنابراین، اگر شما در رژیم لاغری کتوژنیک هستید و برای آن برنامه از قبل تعیین شده دارید بدانید این اثرات جانبی رژیم غذایی کم کربوهیدرات می تواند موانع جزئی و موقتی در راه رسیدن به هدفتان باشد، و بعد از اینکه بدن شما با رژیم غذایی تنظیم و منطبق شد  همه این عوارض و هوس ها فروکش میکند و پس از آن، شما با یک دنیا احساس سرخوشی و خوب مواجه میشوید احساس پر انرژی بودن و قدرت،تمرکز و هشیاری و احساس سر زنده بودن میکنید،برای آگاهی از تاثیرات بیشمار این رژیم مقالات دیگر بخش رژیم کتوژنیک را مطالعه نمایید.

برای محاسبه BMI بدن بر روی لینک کلیک نمایید.

برای مطالعه مقالات بیشتر و آشنایی با ما اینجا کلیک کنید

نظر خود را بگوئید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.