مکانیسم کلی رژیم لاغری کم کربوهیدرات

رژیم لاغری کم کربوهیدرات

رژیم لاغری کم کربوهیدرات که به رژیم لوکارب (کتوژنیک) هم شناخته میشود ، دستور العمل جالبی دارد و هنوز هم هستند کسانیکه به نتیجه این دست رژیم ها شک دارند و باورشان نمیشود که تنها با حذف کربوهیدرات و مصرف حداقلی آنها میشود به تناسب اندام رسید .

خوشبختانه در حال حاضر به مدد شبکه های اجتماعی فواید و همچنین نتیجه استفاده کنندگان از این رژیم ها در دسترس همگان و علاقمندان قرار دارد . فقط کافیست کلماتی چون رژیم لوکارب ، رژیم کم کربوهیدرات ، رژیم کتوژنیک را در گوگل سرچ کنید ، همچنین برای اطلاعات کامل و صفر تا صدی در مورد این رژیم میتونید به دسته بندی رژیم کتوژنیک در همین سایت مراجعه کنید با اینجا کلیلک کنید .مطالعات بسیاری در این زمینه انجام گرفته و نتایج نشان میدهد رژیم کم کربوهیدرات 2 تا 3 برابر بیشتر از رژیم های کم روغن جواب میدهد و بیشتر وزن فرد را کاهش میدهد.

در این رژیم سطح قند خون و فشار خون به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا میکند . افراد در این رژیم در هفته های اول چربی زیادی را از دست میدهند در حالیکه درصد بالایی از چربی از دست داده شده در یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات  از ناحیه شکم و کبد میباشد . به چربی های دور اندام های داخلی چربی احشایی گفته میشود که چربی احشایی خطرناک است زیرا موجب التهاب و بیماری میشود .

کاهش سطح انسولین با محدود کردن کربوهیدرات

انسولین هورمونی بسیار مهم در بدن است. و یکی از  اصلی ترین هورمن ها در بدن است که تنظیم سطح قند خون و ذخیره سازی انرژی را بر عهده دارد .

یکی از کاربردهای  انسولین دستور دادن به سلولهای چربی برای تولید ، ذخیره چربی و نگهداری از چربی هایی که توسط سلولهای چربی که در بدن حمل میگردد میباشد .

همچنین انسولین برای سلولهای دیگر بدن هم خط مشی تعیین میکند که گلوکز (قند خون) را از سطح بدن به سرعن جمع آوری کند و آنها را به چای چربی ها بسوزاند .

بنابراین با این نقش دو جانبه انسولین در بدن به خوبی میشود استنباط کرد استفاده از انسولین در بدن در جایگاه چربی سوز یا تولید چربی به خودمان بستگی دارد و خودمان میتوانیم نقش انسولین در بدن را تعیین کنیم و در صورتیکه کربوهیدرات کمتری مصرف نماییم سطح انسولین کاهش میابد.

از دست دادن آبهای اضافه و التهاب بدن

رژیم لاغری کم کربوهیدرات

در 1-2 هفته اول رژیم کم کربوهیدرات ، افراد وزن خیلی زیادی از دست میدهند و با سرعت زیادی لاغر میشوند.

دلیل اصلی این کاهش وزن از دست دادن آب بدن است.

مکانیسم پشت این اتفاق دو فاکتور است :

  • انسولین:

هنگامی که انسولین پایین می رود، کلیه شروع به خارج کردن سدیم اضافی از بدن میشود که این امر خود موجب کاهش آب از بدن و همچنین کاهش در فشار خون میشود .

 

  • گلیکوژن:

در بدن کربوهیدرات بشکل گلیکوژن ذخیره میشود ، که منجر به جمع شدن آب در عضلات و کبد میشود . هنگامی که مصرف کربوهیدرات پایین می رود، سطح گلیکوژن در بدن هم بنسبت کاهش میابد که در نهایت به خروج آب از بدن میگردد .

این مزیت فقط در یک رژیم لاغری کم کربوهیدرات وجود دارد و از دست دادن وزن بالا در یکی دو هفته اول در هیچ رژیم دیگری حتی با کالری کمتر هم اتفاق نمی افتد . در رژیم های لاغری کم کربوهیدرات شما علاوه بر کاهش چربی آبها و التهابهای بدن را نیز کاهش میدهید.

پرونئین بالا یا کربوهیدرات پایین

رژیم لاغری کم کربوهیدرات

حتما شنیده اید که بیشتر افراد به رژیم لاغری کم کربوهیدرات ، رژیم پروتئین نیز میگویند دلیل این هم استفاده بیشتر از پروتئین به جای بسیاری از مواد غذایی کم پروتئین (غلات، قند) میباشد .

مطالعات متعدد نشان می دهد که پروتئین می تواند اشتها را کاهش دهد، متابولیسم بدن را تقویت و افزایش توده عضلانی را بدنبال داشته باشد که افزایش میزان عضله در بدن خود به سوزاندن چربی های اضافه کمک زیادی میکند .

جمع بندی نکات رژیم کم کربوهیدرات

رژیم لاغری کم کربوهیدرات

برخی از افراد حاضر نیستند قبول کنند که رژیم های غذایی کم کربوهیدرات موثر هستند و اینکه شما  می توانید به هر اندازه که می خواهید بخورید و لاغر شوید ، چرا که این موضوع با باورهای غلطی که ما از بچه گی در مورد کم خوردن و کالری شماری شنیده ایم و میدانیم کاملا نقیض یکدیگرند . اما باور کنید برای لاغر شدن لازم نیست سختی کشید و دانه به دانه کالری هایی که میخوریم راب بشماریم ، به قول آقای فردریک تیلور همیشه برای انجام کارها راه راحتری هم هست .

در واقع رژیم کم کربوهیدرات موجب افزایش متابولیسم بدن (افزایش کالری خروجی) و کاهش اشتهای فرد (کاهش کالری ورودی)، که منجر به محدودیت اتوماتیک کالری های مصرفی میگردد ، از طرف دیگری میتواند اذعان داشت رژیم های کالری شماری هم خود نوعی رژیم کم کربوهیدرات هستند چرا که وقتی شما در یک رژیم کالری شمار و یا کم کالری هستید از مصرف بیش از اندازه کیک و شرینی و غذاهای فست فود و پر کربوهیدرات اجتناب میکنید.

همچنین شما میتوانید شاخص توده بدن (BMI) خود را در همین سایت به رایگان محاسبه نمایید.

 

نظرات این مطلب
  1. Sahar می گوید

    من برای یکماه رژیم کتوژنیک میخوام لطفا راهنمایی کنید

    1. مدرسه بدن می گوید

      سلام ، لطفآ روی این لینک کلیک کنید و رژیم اختصاصی دریافت کنید https://bodyschool.ir/order/

نظر خود را بگوئید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.